Saturday 7 December 2013

Latihan Industri.. :)

Assalamualaikum.... harinie baru ade mood nk create story... hahah.
dh lame sangat x bukak blog nie sebab byk sgt komitmen lain, harini nk citer sikit pasal kenangan masa aku buat latihan industri (L.I)  bertempat di UMG corporate consultant.. jeng jeng jeng

sebenarnya banyak yang aku berlajar kt situ, daripada xde kemahiran sehingga lah ada. bagusnya buat L.I bagi student ialah kita dapat pendedahan terhadap suasana sebenar bekerja dalam sesebuah organisasi.
ini sebenarnya adalah langkah2 awal untuk aku melangkah ke alam pekerjaan kelak...
antara kerja2 yang aku buat ialah key in dokumen masuk kedalam sistem komputer (excel/UBS), membuat bank reconcilation, filing dokumen, menjaga kauter hadapan, dan kerja2 yang berkaitan dengan secretary....
sebenarnya kerja2 nie x lah susah sangat... yg menyebabkan ianya menjadi susah sebab client itu sendiri.. nie kalau nk komen mmg byk. :/   yelah.. mane x nye dowg anta dokumen tu sume berterabur, iaitu x ikut susunan... lagi2 pening kalu dapat client yang menjalankan perniagaan restoran.. T.T  *aku ngadap kes dowg mahu nk dekat 2 bulan*
lagi satu masalah client nie dowg nie kadang2 hantar dokumen yang x lengkap... *.*
tapi ape2 pon bukan semua client yang macam tu.. sebahagian kecil je, tahniah kepada client yang sentiasa follow arahan person incharge.. *bagi 5 bintang*

aku sangat bersyukur sebab dpt buat L.I kt sini..  staf-staf kt sini sume baik2, bos pon sporting., alhamdulilah sepanjang 4 bulan praktikal kt sini xde sebarang masalah yang dihadapi... n for my junior and student outside there, make sure you guys make the preparation before start industrial training.. *peace Yo*
^..^V

gambar sekitar office UMG.

bilik untuk budak praktkal

department account aras bawah

ruang berurusan dengan client

department account aras atas

bos belanja makan sempena menyambut ramadhan :)))

kakak-kakak  yang sporting habis

abaikan muka aku... -__-'  *tgh makan with syafiq (mmu) and bdk poli.. lupe lak name dia.. -.-'

abg syafiq, bos, abg jais

bdk practical... :) uitm & mmu

bos 1 and bos 2 *tgh2 tu syikin bdk tembamm :D

thank you... :)

Monday 27 May 2013

O.M.K----------> Oh My Kucing. T.T 2.0

Assalamualaikum... :) hehehe sory ye sbb rajin benau post benda yg bukan-bukan.. k harinie nak cerita ckit pasal kucng aku yang kena buang tempoh hari.. :) *asal aku senyum*???? k.. hahah sebenarnya kucing2 tu semua dh di ambil balik oleh aku..

cerita dia macam nie sebenarnya.... pd mlm kucing tu kena buang aku mmg lah sedih sangat2 sampai meleleh air mata lelaki aku nie.. :D and aku ckp kt diri aku pd mlm tu.. "bsok aku nk pergi tengok kucing tu", pd bsok pagi tu aku & adik aku pergi lah tgk kucing tu dengan perasaan bimbang..  dh sampai kt tempat tu.. mmg ade kucing tu kt dlm kotak.. biler aku panggil nama kucing tu dia keluar dari kotak.. *pandang aku dengan muka sedih sambil "meow-meow-meow* lps tu ank dia lak kluar mmg terjerit2 ank kucing tu lps tgk kiteowang..         last2 aku balik lah kt umah... citer2 kat mak aku, lps tu mak aku cakap pergi bawa makanan kt kucing tu..

aku & adik aku pon pergi.. tp time malam...  sampai2 je kt sane, naluri aku ckp, "bwk aje balik kucing tu"
-,-' lps tu adek aku lak hasut aku suuh bwk balik kucing tu.. Ok.. aku buat keputusan bawa balik kucing tu semua kt umah aku.. sampai-sampai aje kt rumah aku terus bawa kucing2 tu semua kt belakang sbb x nk kasi "kantoi" ngn family aku... #konspirasiAntaraAkuDanAdikAku
kiteowg letak kucing kt dalam sangkar..

bsok pagi tu aku panggil mak aku kt belakang rumah... mak aku dtg kt sane *muka terperanjat* sbb tgk kucing tu ade balik... *aku sengih je..* :)  mak aku ckp, "kalau nk bela boleh.. tp x boleh duduk dalam rumah.. main2 kt luar je" .. aku pon.., "ok set.. boleh-boleh"..

last sekali kucing tu x jadi dibuang.. :) dh ditakdirkan untuk bertuan denga family aku.. hahaha

*sape nk kucing tu boleh amek
*tawaran dibuka
* :)

meow meow meow meow meow :D

Thursday 23 May 2013

O.M.K----------> Oh My Kucing. T.T

Assalamualikum, pada malam yang hiba nie :'(  nak cakap pasal kucing aku  baru dibuang.. sedih wooo. T.T . sebab kenapa kucing tu dibuang ialah jumlah yang terlampau banyak.. sampai 8 ekor, lps tu kucing tu dh strt kencing merata2.. mak aku n adik beradik aku yang lain tak tahan dengan sume nie.. so pada malam nie dowg decide nk buang kucing tu.. walaupun sedih sangat2.. aku tetap merelakannya.. waaaa....
asal kucing tu sebenarnya bukan kucing aku.. meow2 tu sume kucing "datang".. ntah sapa punye ntah.. dtg2 dgn perut tgh bunting.. last2 beranak kt umah aku.. anak kucing tu comel sgt.. lame kelamaan aku dh strt syg kucing tu.. hurmmm.. :'( ...

tp xpe lah.. aku reda.. sbb nye aku ade lagi 2 ekor kucing lagi.. si putih & itam..

*bsok aku nk try tgk tmpt kucing aku dibuang,..
*harap2 kucing tu ade lagi..  :'(

get ready to buang,,,,

mak anak kucing,,,

mintak simpati... *x sampai hati nk tgk.. :'(

Thursday 14 March 2013

Gunung Datuk

Assalamualaikum, lama x update..  kali ni nk share pasal perjalanan aku masa naik dan turun ke gunung datuk..
Pada 10/3/2013 adalah satu lagi sejarah bagi survival company kerana telah menawan puncak Gunung Datuk, Negeri Sembilan. Mmg x sabar rasenye biler nk naik gunung. Best kot.. apa yang lagi best survival company telah berkolaborasi dengan pendaki luar iaitu Jejak, Panjat & Eksplorasi Gunung (JPEG). mereka nie mmg berpengalaman bab2 gunung… almaklumlah OTAI. Ok first daki tu mmg bersemangat, kaki yang bergerak sgt berhati2 ketika melangkah... lps setengah jam kemudian aku dh penat.. sgt2 penat kaki pon mcm dh x boleh nk langkah lagi.. Naseb baik ade air… heheh(lega). Apa yang nk dikomen ketika aku daki gunung tu ialah orang2 lain akan bertegur2 bile berselisih, sikap kerjasama sgt2 penting, masa mendaki tempat2 kbykan curam… yg landai2 ckit je. Masa tu aku pk biler lah nk sampai.. tu je yg aku pk.. biler tny pendaki lain biler lagi mahu sampai? , downg ckp lg 30 minit lagi.. ok aku dgr ckp dowg… 30 minit kemudian lom sampai lagi .. T.T mmg penat.. tapi aku langsung xde nk give up.. sbb aim aku nk g naek gunung nie. Sbb nk tgk pemandangan dari ataS puncak.  Naik punya naik akhirnya sampai gak kt atas.. syukur alhamdulilah.. sgt2 bangga sbb sampai dengan selamat,, sebenarnya kalau nk tgk pemandangan yg terbaik kenalah naik kt atas batu.. situ ade satu batu yg agak besar… tp batu2 tersebut ade kemudahan tangga.. uhh tangga tu mmg seram, kalau aku naik akan rasa goyang2.. nie kalau aku jatuh.. mmg masuk metro. Apa yg nk dikomen, pihak pengurusan perlu menyelenggara kemudahan kt situ.. seriously mmg xde safety langsung.. hang jatuh tanggung sendiri…  dengan memberanikan diri aku naik lah… mmg cuak gak… tp hang sume xkn menyesal biler sampai tmpt yg paling tinggi sekali..  pemandangan mmg luas sekali.. mmg cantik. Mmg terbaik. Dan kalau jatuh lagi masuk utusan lak.. (hahahah)..
ok, tu part  aku naik.. skng nie lak nk citer masa turun.. aku ddk kt atas puncak tu lebih kurang 40 minit.. mmg kalau tgk awan mmg dh mendung.. kiteowg nye leader ckp suuh kiteowg turun dulu.. sbb biler hujan keadaan kat atas gunung menjadi sgt bahaye sbb nye akan disekali dengan bunyi petir… masa nk gerak turun hari agak gelap.. mcm dh pukul 7.. padahal aku tgk jam baru pukul 2 lebih.. aku antara yg mendahului antara yg lain masa nk turun.. mmg macam naruto dibuatnya.. melompat2 kat batu.. (cehwah) mane x nye,, turun gunung mmg lajulah.. nk brek pakai kaki pon pyh kena pegang pokok2 kecil… nak2 hari hujan jalan licin sebab air dari atas turun sekali.. mmg dh kuyup aku.. ade lah beberapa kali jatuh.. alhamdulilah xde kecederaan yg teruk.. aku terus kan lagi.. sampai pertengahan jalan kaki aku dh x larat nk jalan laju lagi.. xde tenaga. Kaki dh mengigil. Sbbnye blom mkn lagi.. apa yg aku mkn pagi tu ialah sebiji karipap je.. aku bermonolog, “kan elok kalau aku jadi air hujan yang turun dari atas gunung dengan lancar sekali”,  penat2 pon aku gedah je,, lantaklah baju kotor ke kasut dh penuh air.. jalan je.. biler sampai bwh.. lega giler.. rase mcm lepas g berperang… biler nmpk air terjun kt bwh gunung, dh bukak kasut ngn stokin.. aku lompat.. bersihkan tanah2 yang melekat. Fuhhh.. lega.  \(0_0)/  …
sememangnye.. pengalaman nie sgt mencabar dari segi fizikal dan mental… so kalau korang nk naik gunung mestilah buat persiapan.. agar kowg x menyesal naik gunung… kalu aku mmg x menyesal pon.. best ape.. kalu ade trip lagi.. aku nk follow lagi.. mybe tempat2 lain lagi akan lebih mencabar… peace.. Assalamualaikum. J

walaupun makanan mlm tu biase2.. bg aku dh mcm KFC,,

baik x kiteorang punya pinggan.. pakai daun je

pendakian bermula...

jemput makan.. :P
 tidur kat luar khemah.. mmg terbaik. *baru survival*

bergambar------------------------------------>
 tgk pokok nie.. mmg besar.
 sukenye ijam..hahah *kang Pancit*
 abe komando yg suke bergambar.. *dalam Hati ada Taman*
heheheheh.. nie bukan sesat ye. :)
 hahah, jadi mat pokok lak aku..
 adam, acik, wano, anas...
 baru sampai puncak dh kena tgkp gambar.. T.T
 apakah???
 best woooo..
 berjaya.. Yessss!!!
 aku, anas, abas, adam
 abe tunjukkan muscles... *tu yg mampu*
ohyeah... teddy n abe

aku n teddy..
 heeee.. senyum :)
 abra yg byk kali mintak aku tgkp pic dia...

abas------------------------------------------>
nie lah tangga yg menakutkan tu.. steady abe
antara pemandangan yang boleh dilihat...

nie ade video yg bleh kowg tgk.. :)

Saturday 12 January 2013

Melayu tak akan hilang di Dunia

Assalamualaikum, selamat pg.. :) (12.21a.m) heheh, lom tdor lagi.. kalu sape2 yg kenal aq.. aq akan tdor before pukul 12, tp disebabkan asggnmnt yg memeningkan+stress+bler.. hahah lantak, wt aq leka kjap tok settle kan cepat2 my lovely asgnmnt. hahaha :P #lol
dari kanan(belakang) : Fauzan, Hidayat, Aiqal, Syukri, Tiva, Kuzairi, Zariq, Izzat, Azizi, Syafiq, Hezuan, Khazuan, satah, Fazley, Raimi, (aku) Faiz.
dari  kiri (tengah) : Izzati, Aziemah, Aszren, Syikin, Kazimah, rozita, Amira, Anis, Ayu, Salhatika, Megala, Aliah, fakhariah, Munirah
dari kanan (depan): cikgu. Sambiah, CikguNatin, Cikgu. Minhat, Cikgu. Hilmi, Faiz
hehehe
heheh
hehe :) :) :)

gambar nie masa aku darjah 5, kt sekolah rendah.. hahaha, telakar kot tgk muke time kecik2.. heheheh..  time tu, aq bdk yg palinggggggg (hahah) pendiam sekali+pemalu (until now) hohohoh,
rindu gak lah ngn member lame aq nie.. nak jumpe dowg tu.. huhhh, mmg susah, sbbnye sume dh busy.
tp ape2 pon.. mase bulan syawal(raye) yg lepas, aq dpt lah join beraya same2 dgn beberapa kwn aq tu.. perghh mmg bestt sesangat. mane taknye, lps habis UPSR kteowg mmg dh xde nk jumpe2 lagi.. sampai lah umur kteowg mencecah 20 tahun mana taknye. naik tingkatan 1, sume dh sekolah lain2... pergh aii.. lame kot.. about 8 years.. T.T huuu.. tp, kenangan tu aq x akan lupakan sampai biler2..

harap2 kalau diberi umur yang panjang, nk wt reunion.. heee.. Insya Allah.. :')

k, bye.. nk tdor..zzzz
As Salam... :)

Tuesday 1 January 2013

-----------2.0.1.3----------

Assalamualaikum...  macam x caya skang nie dh tahun 2013.. syukur Alhamdulilah ke hadrat ilahi kerana masih bg kita untuk bernyawa di atas muka bumi ini.. :') ..  so, azam tahun baru nie.. aq nak dapat lesen kete... huhhh, teringin beb nak bawak kete.(x geti lagi maaa) :'( hehahah..

next, aq nk abiskan stdy aq pd tahun nie.. insha Allah. tggl lagi bape bulan lagi nk g praktikal.. haha..(x sabau) XO, tapi ape-ape pon.. preparation for final  kena ready dari segala aspek.. adoi.. stress stress seteress :'(..

walau macam mane pon kita merancang.. Allah yang menentukan. so, usaha tu pasti, jgn nk malas2 ye.. hehehe, segala kekurangan yg ada pada diri kita.. perlu lah diperbaiki. hope segalanya dipermudahkan oleh Allah.. Amin.. :) :) :)

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU 2013 dari saya, Aszeri Ramli.. peace..